3 Tips Penjagaan Alatan Besi Anda

3 Tips Penjagaan Alatan Besi Anda


PENJAGAAN KUALI BESI


Periuk atau kuali 


Kuali yang mudah berkarat disebabkan tempat penyimpanan yang salah. Elakkan daripada menyimpan kuali di kawasan yang terdedah. Selepas membasuh kuali pastikan lap permukaan kuali sehingga kering. Untuk menyuci kuali gunakan sabun dengan air sahaja. Jika terdapat kerak, elakkan mengikis dengan sudu, pisau atau garfu guna sponge kasar untuk menghilangkan kerak makanan yang terlekat. Diinigatkan sekali lagi jangan biarkan kuali kering dengan sendiri. Kebiasaan mereka selalunya selepas membasuh kuali mereka akan biarkan ia kering sendiri ini akan berlaku karat pada kuali. Jadi para wanita dan ibu ibu di luar sana kalau periuk atau kuali anda sudah berkarat… jangan risau anda perlu sapukan minyak pada bahagian permukaan kuali atau periuk rumah anda dan panaskan didalam ketuhar dalam suhu panas yang serdahana. 15-20 minit dibiarkan sebelum menyimpannya.



PENJAGAAN PAGAR RUMAH


Pagar Rumah 


Cara pencagaan pagar rumah anda:
1.      Mengecat semula
Salah satu cara mudah ialah mengecat semula pagar yang telah berkarat. Guna cat yang mengandungi anti karat.
2.     Minyak
Minyak dapat mencegah proses oksidasi. Ini dapat mengelakkan air hujan melekat di pagar yang lama kelaman akan menjadi karat.
3.     Air bersoda
Mesti pelikkan air soda boleh hilang karat. Ia ini  sangat menjadi air soda  atau minuman bersoda merupakan alternatif yang boleh digunakan untuk membasmi karat. Caranya sangat mudah. Siram air soda ke tempat yang berkarat, dibiarkan beberapa saat, dan guna kain lap yang kering atau sabut kawat untuk menggosok bahagian yang sudah disiram dengan air soda. Karak akan hilang dengan sendirinya.



PENGGUNAAN ALuMINIUM

Pembungkus Aluminium 

Pembungkus aluminium atau kertas timah adalah bahan yang digunakan untuk bertindak balas secara kimia dengan karat. Dengan aluminium karat akan mudah hilang tanpa berlaku calar pada permukaan besi kerana aluminium yang lembut. Bersihkan tempat yang berkarat menggunakan air sabun ini memudahkan kita mengesan bahagian yang berkarat.

Kemudian celupkan kepingan aluminium ke dalam air yang ditambah garam kerana air masin mempercepatkan proses penyingkiran karat.  Gosok perlahan pada bahagian yang berkarat dengan menggunakan kepingan aluminium dan ulang proses sehingga karat hilang




No comments:

Post a Comment