5 CARA MUDAH MENGECAT RUMAH


5 CARA MUDAH MENGECAT RUMAH

Assalamualaikum semua…
Kali ni Abg Adi nak share tips untuk mengecat rumah dengan mudah. Abg Adi yakin  anda di luar sana mempunyai kepakaran dalam mengecat kerana kerja mengecat ini memang mudah. Tapi ia juga mudah untuk kita melakukan kesilapan semasa mengecat rumah. kesilapan yang sering berlaku semasa kita mengecat selalunya warna tidak sama seperti dalam sampel, terlebih atau terkurang cat, teknik mengecat yang salah dan lain lain lagi….
Baiklah mari Abg Adi kongsikan 5 langkah permulaan yang kita perlu buat untuk mengecat rumah !

First thing first!
1.     Ruang rumah perlu dikosongkan!


Ruang kosong 

Kosongkan ruang rumah bagi memastikan kerja mengecat dapat dilaksanakan dengan cepat dan kemas. Jika anda tidak mengosongkan seperti perabot ia akan merumitkan anda untuk mengecat kerana perabot perabot menghalang pergerakan semasa mengecat. Anda juga perlu menutup dengan kain atau surat khabar daripada perabot terkena dengan cat.







2.     Guna Masking tape
Masker tape

Masking tape boleh cari di kedai hardaware. Kegunaan masking tape ini  memudahkan anda semasa kerja pembersihan setelah mengecat. Untuk mengelakkan kotoran pada bahagian bawah lantai, suis plug, suis lampu dan tempat tempat yang tidak perlu dicat seperti tepi tepi dinding atau pintu anda perlu tampal menggunakan masking tape. Ia dapat memudahkan kerja anda dan tidak perlu membersihkannya lagi setelah mengecat.




3.     Bersihkan habuk atau kotoran pada dinding

Dinding 

Jangan malas bersihkan dinding rumah anda sebelum mengecat. Jika anda tidak membersihkan habuk dahulu semasa mengecat roller atau berus cat akan melekat dan menjadi berkerak pada dinding sewaktu sudah kering. Langkah ini sangat penting untuk mengelakkan melekat habuk dengan cat  apabila mengecat.  



4.     Lapik lantai bawah

Lantai dilapik 

Kenapa anda perlu lapik? Semasa mengecat biasa cat akan menitik ke bawah jika anda pakai roller ia kan merecik jadi anda perlu melapik surat khabar atau apa apa benda yang boleh digunakan untuk cat tidak menitik ke lantai.



5.     Gunakan “Scrapper”
Scrapper 

Kebiasaanya setelah mengecat dinding rumah pasti ada tompokkan kecil cat pada lantai. Kalau tompokkan itu belum kering anda boleh menggunakan kain basah untuk mengelapnya tetapi jika ia sudah kering anda perlu menggunakan scrapper dengan hanya menolakkannya dan terus tanggal.




No comments:

Post a Comment